نشانه های زایمان زودرس چیست؟

یکی از بزرگترین مشکلات زایمان زود هنگام این است که شش جنین برای رشد کامل زمان کافی در اختیار ندارد.گاهی زایمان خودبه خودی برای به حداقل رساندن پیچیدگی ها و بالغ شدن شش های جنین متوقف یا کنترل می شود.اما وقتی زندگی مادر در خطر است،چون راهی برای متوقف ساختن خونریزی واژن یا کنترل فشارخون بالای القایی بارداری وجود ندارد،گزینه ای جز زایمان نوزاد وجود ندارد.

علت:

زایمان زودهنگام می تواند به علت بروز پیچیدگی هایی برای جنین،رحم،هورمونها یا دیگر شرایط باشد. مثلا بچه ای بزرگ(به علت ژنتیکی یا دیابتهای بارداری) باعث کشش بیش از حد رحم می شود،همان طور که بارداری چندقلویی یا مایع آمنیوتیک بیش از حد همین مشکل را به وجود خواهد آورد.امکان دارد دهانه رحم ضعیف باشد و نتواند جنین را پس از 6ماهگی حفظ کند.عفونتها،ترشح مایع آمنیوتیک و خونریزی واژن،همگی با زایمان زودرس مرتبط هستند. شاید بانوان مبتلا به فشارخون بالای القایی بارداری نیز به زایمان زودهنگام محتاج باشند.

آیا می توان از آن پیشگیری کرد؟

برای به حداقل رساندن خطرات چه کاری می توان انجام داد؟ مادران در دوران بارداری باید به طور منظم به پزشک یا درمانگاه مراجعه کنند و هر مورد غیرمعمول را به او گزارش دهند.نشانه های زایمان زودرس شامل انقباض های منظم به همراه گرفتگی پایین شکم(مثل درد عادت ماهانه) یا کمردرد دائم است.بانوان اغلب به طور غریزی احساس می کنند که اشکالی در کار است،خصوصا اگر اسهال و ترشحات واژنی با لکه ی صورتی یا آغشته به خون وجود داشته باشد.بعد از معاینه مادر،ممکن است در بیمارستان بستری شود.در این حال،برای متوقف کردن یا به تاخیر انداختن زایمان،به مادر تزریقی می کنند تا به بلوغ شش های بچه کمک شود.اگر زایمان متوقف شد،ممکن است مادر را ترخیص کنند،اما در منزل باید استراحت کند و هر تغییر یا نشانه ای از زایمان را گزارش دهد.

وقتی دهانه رحم شروع به باز شدن می کند و کیسه ی آب پاره می شود،زایمان ناگریز است.در این زمان به متخصص کودکان و بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان هشدار داده می شود تا برای تولد نوزاد آماده باشند.

نشانه های زایمان زودرس:

زایمان زودرس را نباید با انقباض های براکستون هیکز(انقباض های کاذب) اشتباه گرفت.انقباض های غیرمنظم،بی دردی و تمرینی در سراسر بارداری وجود دارند که می آیند و می روند. ولی انقباض های زایمان زودهنگام واقعی،مداومند. سعی کنید تا حداقل برای یک ساعت انقباض ها را زیر نظر داشته باشید یا قبل از هراسان شدن،به حمامی آرام بخش بروید.اگر پس از یک ساعت حالتان بدتر شد،به مراقب پزشکی خود خبر دهید.اگر با استراحت نشانه ها ناپدید شدند، زنگ خطری دروغین بوده است.

آیا وارد مرحله زایمان شده ام؟

انقباض های کاذب در شدت متفاوتند،روی شکم احساس می شوند و نامنظم اند.معمولا با پیاده روی یا رفتن به حمام گرم بهبود می یابند.علامت مشخصی که نشان می دهد آنها نشانه زایمان واقعی نیستند،این است که ترشح واژنی وجود ندارد و کیسه مایع آمنیوتیک پاره نشده است. اگر دچار انقباض هایی هستید که به طرز مشهودی طولانی تر،منظم تر،و دردناک ترند و طول مدت و شدت آنان افزایش می یابد ممکن است زایمان واقعی شروع شده باشد. درد ناخوشایند پایین پشت،گرفتگی هایی مانند عادت ماهانه و فشار بر لگن نیز نشانه های زایمان زودهنگام هستند.

بانوان در خطر:

اگر نشانه های بارداری خانمی با طیف "در خطر" منطبق باشد،به او توصیه می شود که بیشتر احتیاط کند،مثلا آمیزش جنسی را به حداقل رساند،وظایف کاری را به طور موقتی کاهش دهد تا روزهای استراحت بیشتری داشته باشد و به طور منظم نزد پزشک برود.

نوزاد نارس:

بانوانی که قبلا نوزاد نارسی را به دنیا آورده اند یا بانوانی که سقط های مکرر داشته اند یا با خونریزی واژنی و انقباضات شدید مواجه هستند در خطر زایمان زودرس قرار دارند.

نوزاد چند هفته ای نارس است؟

به طور کلی نوزادی که قبل از هفته 36بارداری به دنیا آید،نارس است.البته امروزه با استفاده از تکنولوژی امروزی،نوزادان 26هفته ای نیز سالم می مانند.علاوه بر تاریخ و زمان به دنیا آمدن نوزاد،بلوغ سیستم عصبی ماهیچه ای و فیزیکی و الگوهای رفتاری نیز "نارس بودن نوزاد"و سن جنینی او را مشخص می کند.

آزمایش میزان "بالارد" یک آزمایش مشاهده ای(بدون سوزن یا عکسبرداری با پرتو ایکس)است که طی 6ساعت بعد از تولد توسط متخصص اطفال یا نرس ICU برای ثبت میزان نارس بودن نوزاد انجام می شود.این آزمایش به نوزاد برای هریک از 13صفتی که به صورت سیستم عصبی ماهیچه ای و بلوغ فیزیکی تقسیم شده اند،امتیازی بین صفر تا 4می دهد. این آزمایش بعد از 24 تا 48 ساعت تکرار می شود.

نشانه های زایمان زودرس و راه کار:

نشانه هایی که می توانند با زایمان زودرس ارتباط داشته باشند،یعنی انقباضات دردناک شبیه عادت ماهانه،خونریزی،ترشحات مایعات از واژن یا احساس یبوست شدید را جدی بگیرید و در صورت بروز چنین حالاتی با پزشک تماس بگیرید. اگر تحرک جنینتان را برای بیش از 6ساعت احساس نکردید و سردرد شدیدی داشتید که باعث دیدن لکه هایی در مقابل چشمانتان شد یا اگر انگشتان و مچ هایتان ناگهان ملتهب شدند،سریعا پزشک را مطلع کنید.این علائم معمولا به معنای بستری شدن در بیمارستان برای کاهش پیچیدگی هاست و احتمالا موعد زایمان را نزدیک تر می کنند.

آیا زایمان زودرس دوباره ممکن است بروز کند؟

در واقع،وقوع دوباره تولد نوزاد نارس به علت بروز آن بستگی دارد.ممکن است،عوامل ژنتیکی یا علت خاص غیرقابل تشخیصی باعث بروز آن شده و دوباره اتفاق افتد.ولی زمانی که دلایل پزشکی مثل فشارخون یا بارداری دوقلو وجود داشته باشد،احتمال اینکه دوباره اتفاق بیافتد کمتر خواهد بود.اما مراقبت دقیق از بارداری های بعدی ضروری است.


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 23 / 6 / 1394برچسب:, | 19:39 | نویسنده : nadya |

 لکه بینی سه ماهه اول:

لکه بینی یا خونریزی در دوران بارداری به خصوص در سه ماهه اول رایج است و معمولا دلیل نگران کننده ای ندارد.

اکثر لکه بینی ها صرفا لکه خونی است که طیفی از صورتی روشن تا قهوه ای تیره را شامل شده و برشما و بارداری تان تاثیری ندارد.اما خون سرخ روشن به معنای علتی برای حادثه ای ناگوار است.

علت لکه ها چیست؟

دلایل مختلقی برای این لکه ها وجود دارد.ویکی از معمول ترین آنها،خونریزی جایگزینی است.یعنی زمانی که تخمک بارور شده در آندومتر(لایه های رحمی)جایگزین می گردد،خونریزی بسیار کمی ایجاد می کند.این عمل عموما زمانی رخ می دهد که زمان عادت ماهیانه شماست. از آنجایی که در دوران بارداری جریان خون در ناحیه رحمی افزایش می یابد،گاهی خونریزی به علت آمیزش جنسی نمایان می شود،یعنی زمانی که خراش کوچکی در واژن یا حتی دهانه رحم ایجاد شود.احتمال دارد فیبروم تشخیص داده نشده ای در رحم شما وجود داشته باشد و به علت دگرگونی های بارداری خونریزیر کند.فیبروم توده غیر سرطانی کوچکی است که معمولا پیش از بارداری نشانه ای ندارد.ولی هنگامی که رحم کشیده شده و تغییر شکل می دهد،فیبروم خونریزی می کند.البته فیبروم بزرگتر می تواند طی سه ماهه دوم مشکلاتی را به همراه داشته باشد یا حتی طی سه ماهه سوم،باعث زایمان زودرس شود.خونریزی مداوم نشانه این مشکل است و باید مورد بررسی پزشک قرار گیرد.

خون قهوه ای،تیره رنگ یا همراه با مواد مخاطی نشانه خونریزی قدیمی است.این مسئله می تواند به علت یک عفونت یا صدمه در نواحی بالایی واژن باشد. تا زمانی که بوی بد وجود ندارد و تکرار نشود یا بدتر نشود،علتی برای نگرانی وجود ندارد.

خون سرخ روشن و تازه،به علت بواسیر، پولبپ مقعدی  یا آسیب مقعد در اثر یبوست باشد.

زمین خوردن نیز می تواند برای رحم شوک ناگواری باشد و دچار لکه بینی واژنی شوید. پاهایتان را بالا از سطح بدنتان قرار دهید و برای چند ساعتی استراحت کنید،اما اگر لکه بینی به خونریزی تبدیل شد،به پزشک مراجعه کنید.

اگر از پیش از بارداری اختلال خونریزی مداوم دارید،باید پیش از باردار شدن پزشکتان را از وجود چنین مشکلی مطلع سازید.

لکه بینی در میانه بارداری:

لکه بینی در اوسط بارداری نیز می تواند به همان دلایل سه ماهه اول بارداری باشد و به شکل پراکنده تا هنگام زایمان ادامه یابد.تا زمانی که پزشک از این مشکل آگاهی دارد و لکه بینی ملایم دارید،علتی برای نگرانی وجود ندارد.البته لکه بینی که به خونریزی مبدل گردد یا خونریزی که بدتر شود را نباید نادیده گرفت.زیرا این مشکل می تواند نشانه دهنده سقط جنین یا زایمان زودرس باشد که با تشخیص و درمان زودهنگام قابل پیشگیری است.البته لکه بینی پس از آمیزش جنسی نیز باید فورا گزارش شود،زیرا می تواند نشانه ای از عفونت مثانه باشد.

نگرانی:

وقتی لکه بینی به خونریزی تبدیل می گردد و دچار دردلگنی شدید،یت دچار تب یا احساس شدید ضعف و اضطراب هستید،این مسئله می تواند نشانه ای از بارداری خارج رحمی باشد و باید به عنوان مشکلی اورژانسی مداوا شوید.

خونریزی همراه با دردی مشابه عادت ماهیانه که پس از حمامی گرم شدت یابد،می تواند نشانه ای از سقط جنین زودهنگام باشد.

بانوانی که دچار ایدز هستند یا ناسازگاری گروه خونی دارند،باید خونریزی واژنی را جدی بگیرند.زیرا خونریزی به ویروس ها فرصت می دهد تا به جنین انتقال یابند و ناسازگاری گروه خونی بر سلامت فرزند درونتان تاثیر گذارد.

بانوانی که از طریق باروری داخل آزمایشگاهیIVF جنین خود را لقاح کرده اند،اگر دچار لکه بینی یا خونری شدند،باید با متخصص خود تماس بگیرند.هرچند احتمال دارد دلیل نگران کننده ای وجود نداشته باشد،ولی به هر ترتیب باید بارداری تحت نظارت قرار گیرد.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : شنبه 17 / 6 / 1394برچسب:, | 14:14 | نویسنده : nadya |

 مشاوره پیش از بارداری:

هدف از مشاوره پیش از بارداری حصول اطمینان از این موضوع است که بدن مادر برای باردار شدن در بهترین شرایط قرار دارد یا خیر.

در جلسه مشاوره چه می گذرد؟ 1- متخصص برای شما آزمایش خون تجویز می کند.برای اینکه رویان در بدن شما به درستی لانه گزینی و رشد کند باید به اندازه کافی ذخایر ویتامین B9،B12،D،آهن،ید و...داشته باشید.آزمایش خون تمام کمبودها را نشان می دهد از آنجا که ابتلا به بیماری های عفونی می تواند در دوران بارداری صدمات غیرقابل جبرانی بر رشد جنین داشته باشد،برای پیشگیری و بررسی احتمال ابتلا به بیماری های عفونی،انجام آزمایشاتی برای تشخیص هپاتیت C،B  و ایدز ضروری است تا در صورت ابتلا،پزشک تدابیری را در نظر گیرد و بیماری به جنین منتقل نشود.

2- وزن و فشارخون و سابقه بیماری و جراحی،از جمله موارد دیگری است که مورد بررسی قرار می گیرد.اگر کم وزنی یا اضافه وزن دارید،متخصص زنان یا ماما به شما توصیه می کند،زیر نظر متخصص تغذیه به وزن متعادل برسید. زیرا وزن تاثیر قابل توجهی بر باروری و بارداری دارد.چاقی یا حتی اضافه وزن بالا می تواند باعث بروز مشکلات پزشکی از جمله فشارخون و دیابت شود و بر جنین یا حتی بر روند زایمان تاثیر منفی بگذارد.در این شرایط معمولا توصیه می شود،رژیم پروتئین بگیرد که برای جنین مضر نیست.خانمهای لاغر نیز لازم است وزن اضافه کنند،زیرا در غیر این صورت احتمال سقط جنین یا به دنیا آوردن نوزادانی با وزن پایین افزایش می یابد.

3- مصرف برخی مکمل ها از جمله اسیدفولیک باید حداقل از یک ماه پیش از اقدام به بارداری آغاز شود.این مکمل نه تنها به سلامت مادر کمک می کند،بلکه برای رشد جنین نیز ضروری است و نقش قابل توجهی در بسته شدن کانال عصبی جنین در هفته های اول بارداری و رشد مغز جنین دارد. اکثر زوج هایی که برای مشاوره قبل از بارداری مراجعه می کنند معمولا یک مرتبه سابقه سقط یا زایمان زودرس داشته اند.در این شرایط پزشک سابقه آنها را بررسی می کند و از نظر وجود سابقه عقب ماندگی ذهنی در خانواده،وجود دیابت نوع1،فشارخون و... زوج ها را مورد بررسی قرار می دهد.با توجه به سابقه خانوادگی در برخی بیماری ها،گاهی لازم است مکمل هایی مثل اسیدفولیک یا آهن از چند ماه پیش از اقدام به بارداری مصرف شوند.

4- همچنین لازم است خانم از نظر ابتلا به بیماری هایی مثل دیابت،فشارخون،تیروئید و... مورد بررسی قرار گیرد،زیرا این مسائل نه تنها سلامت مادر بلکه سلامت جنین  را به خطر می اندازند.در صورتی که سابقه خانوادگی در بیماری های ژنتیکی یا مغزی یا سقط جنینهای مکرر دیده شود،لتزم است زوج از نظر فاکتورهای ژنتیکی نیز مورد بررسی قرار گیرند.اگر خانم مبتلا به بیماری روانی حاد یا افسردگی باشد باید پیش از بارداری آن را درمان کرد.

5-  پزشک در رابطه با شرایط و سبک زندگی از زوج سوال می کند. داشتن شرایط کاری سخت اجتماعی،در معرض خشونت بودن یا عدم رعایت بهداشت،داشتن تغذیه نامناسب می تواند بارداری را به خطر بیندازد.

6- مصرف برخی داروها در دوران بارداری ممنوع است.بنابراین در صورتی که دارو مصرف می کنید باید آن را با پزشک در میان بگذارید تا آنها را  تغییر دهد یا دوز متفاوتی را تجویز یا مصرف آنها را به طور کل قطع کند.

7- در صورت لزوم باید قبل از بارداری برخی واکسن ها تزریق و برخی عادت نادرست مثل سیگار یا مصرف الکل ترک کنید.

سرخجه:

ابتلا به سرخجه برای بانوان باردار بسیار خطرناک است.ناهنجاری های سرخجه مادرزادی برای بچه درون رحم مادر بسیار مهیب است و می تواند باعث ناشنوایی،آب مروارید و اختلالات قلب،شش ها و آسیب مغزی شود.همچنین احتمال خطر سقط جنین را نیز افزایش می دهد. البته این خطر در 3ماهه اول در بیشترین حد خود قرار دارد.

بنابراین برای ایمنی بارداری توصیه می شود پیش از باردار شدن با متخصص زنان ملاقات کرد و آزمایش خون انجام داد تا مشخص شود از پادتن های سرخجه برخورد دارید یا نه. اگر پادتن سرخجه در بدن شما وجود نداشته باشد توصیه می شود پیش از لقاح جنین،واکسن سرخجه را دریافت کرده و برای 28روز پس از دریافت واکسن برای لقاح جنین اقدام نکنید.گاهی ممکن است حتی اگر در کودکی این واکسن را دریافت کرده باشید،برای افزایش ایمنی به دریافت واکسن دیگری نیاز داشته باشید. اما اگر باردارید از دریافت واکسن خودداری کنید.اگر به طور تصادفی هنگام بارداری واکسن دریافت کردید،نگران نباشید،زیرا شواهد محکمی وجود ندارد که این واکسن آسیب رسان باشد. در نتیجه،اگر باردارید و در برابر سرخجه واکسن دریافت نکرده اید،باید برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری از رفت و آمد به بیمارستان یا مهدکودک ها و افراد بیمار دوری کنید. اگر دچار نشانه هایی مثل آنفولانزا شدید،به پزشک مراجعه کنید و برای بررسی عفونت سرخجه آزمایش خون انجام دهید.اگر عفونت شدید است و در مراحل اولیه بارداری قرار دارید،متاسفانه پزشک پایان دادن به آن بارداری را پیشنهاد می کند.

هپاتیت B:

هپاتیت B نوعی بیماری ویروسی است  که به کبد بیشترین آسیب را می زند و معمولا از طریق آمیزش جنسی یا ارتباط خونی سرایت می کند و می تواند به جنین نیز منتقل گردد. البته واکسن این بیماری معمولا در برنامه واکسینه کردن عمومی قرار دارد،بنابراین اگر در بچگی واکسینه شده اید،باید در برابر آن ایمن باشید.آزمایش های خون زودهنگام و معمول بارداری در پی هپاتیتB،سفلیس و ایدز است.اگر نتیجه آزمایش شما برای هپاتیت B مثبت است و باردارید،احتمالا فرزندتان پس از زایمان به سرعت وارد مراحل درمان خواهد شد و عملکرد کبدی او تحت نظارت قرار خواهد گرفت.

آبله مرغان:

اگر تاریخچه ابتلا به آبله مرغان اطمینان دارید،می توانید فرض کنید که نسبت به آن ایمن هستید.اما می توانید پیش از بارداری آزمایش خونی انجام دهید و اگر در برابر آن ایمن نیستید،واکسن آنرا دریافت کنید. خطرناکترین زمان برای ابتلاء به آبله مرغان هفته های پایانی بارداری و نزدیک موعد زایمان است. اگر در آن مراحل دچار آبله مرغان شدید،باید حتما شما و فرزندتان تحت درمان و نظارت متخصص قرار گیرد.

سفلیس:

اگر می خواهید باردار شوید یا باردارید،عفونت سفلیس می تواند طی بارداری با پنی سیلین به طور موفق درمان شود.این عفونت برای جنین خطرناک است و به همین علت در معاینات بارداری به شکلی متداول غربالگری می شود.

بیماری های ارثی:

پزشک به طور خودکار برای بیماری های ارثی شما را آزمایش نمی کند،مثل کم خونی سلولهای داسی یا تالاسمی که هر دو باعث کم خونی  ژنتیکی  می شود.مگر بدانید که یک بیماری ژنتیکی در خانواده شما وجود دارد.اما تمامی بانوان باردار آزمایش متداول هموگلوبین را برای بررسی میزان آهن انجام می دهند.

فاکتورهای گروه خونی:

برای تمامی بانوان باردار آزمایش خونی برای بررسی گروه خونی(منفی) صورت می گیرد. اگر گروه خون شما منفی بوده و همسرتان از گروه خون مثبت برخوددار است،در نتیجه فرزندتان می تواند یکی از دو گروه خونی را به ارث برد. اگر بچه دارای گروه خون مثبت باشد،این احتمال وجود دارد که طی زایمان خون مادر با خون بچه در تماس قرار بگیرد و به داخل خون مادر جریان یابد و خون منفی ترکیب شود و منجر به حساسیت Rh گردد.البته در چنین شرایطی معمولا پیش از زایمان یک تزریق Rh ایمونوگلوبولین برای پیشگیری از حساسیت Rh به مادر داده می شود.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 16 / 6 / 1394برچسب:, | 1:24 | نویسنده : nadya |

 جدیدترین کمک به باروری:

تفاوت روند به بلوغ رساندن در آزمایشگاه یا IVM از بارورسازی در آزمایشگاه یا IVF چیست؟

در روندIVF،مادر برای مدتی بین 9تا15 روز،2تا3مرتبه در روز تزریقاتی را دریافت می کند که تخمک های بالغ و زیست پذیری را تولید کند.پزشکان تخمک ها را خارج و آنها را در آزمایشگاه بارور می سازند و دوباره آنها را در رحم جایگزین می کنند. آنگاه مادر تزریقات مضاعی دریافت می کند.در روشIVM،وقتی کیسه های تخمک و تخمک ها نابالغ است،آنان را بازیابی می کنیم.آنان بسیار کوچک هستند.آنها را در ظرف های شیشه ای مخصوص و در شرایط مخصوص کشت و بالغ می کنیم که این فرآیند حدود 48 ساعت طول می کشد و سپس آنان را بارور می سازیم.مادر دریک دوره کوتاه 3روزه تزریقات هورمونی می گیرد و متعاقب آن برای آماده سازی لایه های رحمی و جایگزینی از مکمل های هورمونی استفاده می کند.از این مقطع به بعد،مراحل روند مانند IVF است،اما بدون تزریقات مضاعف.احتمال هرگونه خطری در هر دو روند مشابه است:در اطراف جای تزریق خطر کمی برای عفونت وجود دارد.

بزرگترین برتری های IVM در مقایسه با IVFچیست؟ چشمگیرترین فایده،صرفه جویی در مخارج است. همچنین تاخیری در انتقال رویان از آزمایشگاه به بیمار وجود نخواهد داشت،یعنی به منجمد کردن تخمک ها نیازی نیست،اما در IVFگاهی ضروری است.IVM را می توان ماه به ماه امتحان کرد،زیرا بین چرخه ها استراحت(وقفه)الزامی نیست. در روند IVF،برای پاک شدن هر پسماند ی هورمونی از کیست های رحمی باید مدت زمانی را به عنوان وقفه در نظر بگیرید.

کدام بیماران برای این روند درمانی مناسبت ترند؟روند IVMاساسا برای بانوانی با شمارش زیاد تخمک طراحی شده است که تخمک گذاری نمی کنند،مثل آنانی که دچار سندرم پلی کیستیک رحمی هستند. تخمک های این بانوان به خودی خود رشد نمی کند.اگر دچار بیماری های حساسیت به استروژن هستید(یا برای این مشکل در خطرید)،این روند مطلوب است،مثل سرطان پستان یا اختلال لخته خونی،زیرا تزریقات هورمونی زیادی دریافت نخواهید کرد.

تصاویر زیر مربوط به روش IVF است:

.

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 12 / 6 / 1394برچسب:, | 23:51 | نویسنده : nadya |

 بازگشت عادت ماهانه بعد از زایمان:

درست پس از زایمان خونریزی بسیار شدیدتر از معمول به نام لوشیا (لایه های رحم) خواهید داشت.این خونریزی می تواند تا شش هفته ادامه یابد. بانوانی که زایمان سزارین داشتند،دچار اندکی خونریزی پس از زایمان می شوند،زیرا پس از زایمان،رحم پاکسازی می شود.این لخته های خون باید حدود 48ساعت پس از زایمان ظاهر شوند،اما اگر هنوز پس از این مدت متوجه لخته خون می شوید،پزشک را مطلع کنید.

طی این زمان،مصرف پدهای بهداشتی یا مادرانه توصیه می شود.از تامپون استفاده نکنید،زیرا مانع جریان خون می شود و احتمالا به رشد باکتری ها و در نهایت به عفونت می انجامد.وقتی اولین عادت ماهانه ی پس از زایمان خود را دیدید،می توانید از تامپون استفاده کنید.پدهای مادرانه ضخیم تر و کارساز تر است.برخی بانوان برای بیش از 6هفته پس از زایمان دچار خونریزی می شوند.این   ترشحات بودار است،پس برای رفع بوی ناراحت کننده آنها باید به پزشک مراجعه کرد.

چه زمانی عادت ماهانه ی طبیعی شما باز می گردد؟ قانون عمومی این است:هرچه به بچه ی خود بیشتر شیردهی پستانی کنید،دوره بازگشت عادت ماهانه ی شما طولانی تر خواهد شد.اگر فرزندتان ترکیبی از شیرخشک و شیرمادر مصرف کند،شاید اولین عادت ماهانه ی شما 5تا6هفته پس از زایمان باشد.شیردهی پستانی کامل می تواند به این معنا باشد که اولین عادت ماهانه ی شما زمانی باز می گردد که فرزندتان را کاملا از شیر گرفته باشید که این روش برای پیشگیری از بارداری شماست.

شیردهی پستانی برای جلوگیری از بارداری کافی نیست،زیرا هنوز 2هفته پیش از دیدن عادت ماهانه ی خود می توانید تخمک گذاری کنید.تخمک گذاری و عادت ماهانه همیشه باهم اتفاق نمی افتند.بنابراین ممکن است یکی را بدون دیگری داشته باشید.حتی وقتی دوباره عادت ماهانه ی شما شروع می شود،می توانید به شیردهی پستانی خود ادامه دهید.اگر با قطع شیردهی،عادت ماهانه ی شما طی 8 هفته دوباره آغاز نشد،با پزشک مشورت کنید.در حالی که تعداد ی از بانوان در انتظار بازگشت آن هستند،خوشبختانه پس از تولد بچه،بسیاری از بانوان دچار عادت ماهانه ای با درد کمتر می شوند.

وقتی فرزندتان پستان می مکد،برای آزاد شدن هورمون پرولاکتین،علایمی به مغز فرستاده می شود.اگر به اندازه کافی شیردهی پستانی می کنید تا میزان کافی پرولاکتین رها شود،این عمل شاید مانع تخمک گذاری شود.شیردهی پستانی میل جنسی شما را نیز کاهش می دهد-زیرا بسیار خسته اید و احتمالا پس از زایمان جذابیت کمتری احساس می کنید.

احتمال اینکه پس از زایمان در 6هفته ی نخستین تخمک گذاری کنید،بسیار اندک است.اکثر بانوان در اثر خونریزی و نیاز عمومی برای بهبودی،برای چند هفته ی نخستین پس از زایمان از نظر جنسی فعال نیستند.بنابراین،اکثر متخصصان زنان و زایمان فقط در معاینه ی 6 هفته پس از زایمان درباره ی روش های جلوگیری حرف می زنند و آن را تجویز می کنند.اما اگر واقعا نمی خواهید به زودی دوباره باردار شوید،بر شیردهی پستانی خود به عنوان ضدبارداری تکیه نکنید.مادرانی که شیردهی پستانی می کنند،فورا پس از اینکه از نظر جنسی فعال شدند،از روشهای دیگر جلوگیری(مثل کاندوم) بهره گیرید.استفاه از قرص های کوچک(فقط پروژسترون) و استروژن هنگام شیردهی ممنوع است.ضدبارداری تزریقی یا کاشت فقط-پروژستین(ایمپلانون)گزینه های مناسبی برای مادرانی است که شیردهی پستانی می کنند.برای مادران شیرده استفاده از IUD کاملا ایمن است و درست پس از زایمان سزارین این ابزار،را در بدن مادر می گذارند.

به بانوانی که تصمیم گرفته اند،کلا شیردهی نکنند،توصیه می شود که هرچه سریعتر 2هفته پس از زایمان استفاده از ضدبارداری را شروع کنند.

اگر شیردهی پستانی می کنید،هنگام شیردهی نیز یکی از انواع جلوگیری را به کار گیرید. وقتی بچه از شیر گرفته شد،شاید مجبور باشید که روش جلوگیری خود را عوض کنید. 2هفته پیش از قطع کامل شیردهی پستانی،دوباره مصرف ضدبارداری معمول خود را شروع کنید. این عمل به فرزندتان آسیب نمی رساند.فقط ممکن است تولید شیرتان را کاهش دهد که همین امر می تواند از شیر گرفتن بچه را کمی سهل تر سازد.

گرچه شیردهی پستانی کامل،بازگشت عادت ماهانه ی منظم را به تاخیر می اندازد،ولی کماکان احتمال باردار شدن دوباره وجود دارد.تکیه کردن برشیردهی پستانی به عنوان روشی برای جلوگیری یک روش صددرصدی نیست و شاید ناگهان متوجه بارداری خود شوید.

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : چهار شنبه 9 / 6 / 1394برچسب:, | 20:49 | نویسنده : nadya |

 تست بدون استرس یا NST(Non stress Test):

آزمایش NST یکی از آزمایش های معمول بارداری در سه ماهه سوم است.

تست بدون استرس چیست؟ این آزمایش ایمن است و نمی تواند باعث آسیبی به فرزندتان شود.حتی اگر چند NSTهم انجام دهید نیز آسیبی به شما  و فرزندتان نمی رسد.این آزمایش با دستگاه کاردیوتوکوگرافی انجام می شود،ماشینی که تپش قلب جنین را تفسیر می کند. در این تست،با استفاده از تکنیک داپلر،همزمان با احساس حرکات جنین توسط مادر،تسریع تعداد ضربان قلب جنین مشخص می شود.این تست به منظور ارزیابی وضعیت سلامتی جنین انجام می شود و در برگیرنده استفاده از یک مانیتور خارجی جهت مشاهده حرکات و تحریکات قلب جنین(FHR)همراه با حرکات جنین می باشد.این آزمایش از هفته ی بیست و چهارم بارداری انجام می شود،اما آزمایشی در سه ماهه ی سوم بارداری است.

این آزمایش تغییرات ضرب آهنگ قلب جنین را بررسی می کند.این آزمایش تغییر حالت فرزندتان از حالت استراحت به فعال را زیر نظر می گیرد یا اگر در مراحل زایمان هستید،چگونگی واکنش فرزندتان هنگام انقباض ها را شناسایی می کند.درست مثل ضربان قلب شما،قلب بچه زمانی که فعال است،باید سریع تر باشد.این آزمایش تضمین می دهد که فرزندتان سالم است و اکسیژن کافی دریافت می کند.اگر پزشکNSTدیگری را توصیه کرد،علت آن را سوال کنید. نتیجه غیرمعمول اولین آزمایش به این معنا نیست که فرزند درونتان ضرورتا با مشکلی روبه روست. امکان دارد او خواب باشد و هنگام آزمایش تکان نخورد.

هدف از این آزمون فراهم آوردن اطلاعاتی درباره اکسیژن رسانی به فرزندتان است که از طریق بررسی تپش قلب و چگونگی واکنش آن به حرکاتش انجام می شود.

موارد کاربرد تست بدون استرسNSTچیست؟ اگر حرکت فرزندتان به ظاهر کمتر از معمول باشد،پزشک این آزمایش را توصیه می کند.همه ی این موارد به وضعیت مادر و جنین بستگی دارد و ممکن است اجرای هفتگی یا دوبار در هفته ی آن ضروری باشد. وقتی فرزندتان فعال است،تپش قلب او کاهش می یابد(این وضعیت در اواخر دوران بارداری رخ می دهد).بانوانی که برای این آزمون در نظر گرفته می شوند،اغلب مادرانی با بارداری های پرخطر هستند.

دلایل احتمالی اجرای این آزمون عبارتنداز:

1-کاهش حرکات جنین 2- سابقه از دست رفتن بارداری 3- بارداری چند قلو همراه با پیچیدگی ها 4- عملکرد غیر عادی جفت 5- بیماری های مادر(دیابت،فشارخون بالا،لوپوس،بیماری تیروئید،و بیماری قلب)6- بارداری های از موعد گذشته(دو هفته از موعد زایمان گذشته باشد)7- مشکلات احتمالی با رشدجنین 8- مایع آمنیوتیک بسیار زیاد یا کم 9- پره اکلامپسی(مسمومیت دوران بارداری).

اگر این آزمون نشان دهد که اوضاع طبیعی و فرزندتان سالم است،پس علتی برای القای زایمان وجود ندارد.

چگونه اجرا می شود؟

برای این آزمون آماده سازی های خاصی وجود ندارد.این آزمون در مطب پزشک اجرا می شود و 20دقیقه زمان می برد.اگر بچه خوابیده باشد،لازم است که او را بیدار کنید(با نوشیدن آبمیوه یا حرکت کردن).مادر در وضعیت نیمه نشسته و خوابیده به طرف چپ قرار می گیرد سپس مبدل اولتراسونیک پس از آغشته شدن به ژل مخصوص توسط کمربند در قسمتی که ضربان قلب به صورت واضح شنیده می شود،قرار می گیرد. فشارخون مادر قبل از شروع تست و سپس هر10 دقیقه چک می شود چنانچه افت و یا افزایش ناگهانی فشار خون مشاهده شود وضعیت اصلاح شده و مجددا تست انجام می شود. این تست در هر زمانی بعد از 26تا28 هفتگی بارداری توصیه می شود.

از شما درخواست می شود که هر زمان فرزندتان حرکت کرد،دکمه ای را فشار دهید.این عمل به پزشک اجازه می دهد تا هر زمان بچه حرکت کرد،تغییر احتمالی تپش قلب او را ببینید. احتمالا نتایج آزمون در همان زمان بررسی می شود.


برچسب‌ها:

تاريخ : دو شنبه 7 / 6 / 1394برچسب:, | 19:33 | نویسنده : nadya |

 سوال و جوابهای پزشکی درخصوص بیماری های زنان:

1-آیا همه کسانی که قاعدگی مرتب دارند یعنی تخمک گذاری مرتب هم دارند؟اگر از قرص ها و آمپولهای هورمونی استفاده نمی کنند و خود به خود قاعده می شوند در بیشتر از 90%تخمک گذاری دارند.این نظر قدیمی است که درد نشانه تخمک گذاری است.اگر درد ملایم باشد مساله ای نیست ولی اگر درد شدید باشد در دوران قاعدگی ، فرد مشکوک به آندومتریوز است.

2-استفاده از دوش واژینال لازم است؟اگر تکرار شود و زیاد استفاده شود باعث از بین بردن باکتری های مفید دستگاه تناسلی می شود.در صورتی که پزشک لازم بداند هفته یک یا دو بار استفاده می شود.این دوش واژینال در مواقعی که شستشو در آب آلوده صورت می گیرد و یا از استخر استفاده می شود نیاز است ولی زیادی آن مضر است.

3- در صورت عفونت قارچی تکرار شونده همون نسخه های قبلی استفاده شود؟در بعضی مواقع بدن به عفونت قارچی مقاوم می شود باید درمان را تغییر داد پزشک انتخاب می کند که کدام درمان صورت پذیرد.ممکن است این عفونت قارچ  نباشد،ویروس و یا باکتری باشد که درمانش متفاوت است.

4-علت افزایش سایز رحم چیست؟اگر همراه با علایم نباشد نیاز به درمان ندارد.دلایل این افزایش سایز: 1-زایمانهای متعدد 2- فیبروم 3- مسایل هورمونی 4- تومورهای بدخیم که احتمالش خیلی ضعیف است.

5- فیبروم ممکن است بدخیم شود؟ احتمال بدخیم شدن آن با درصد پایین است.99%خوش خیم اند و در اندازه کوچک نیازی به عمل ندارند.زمانی مشکوک به بدخیمی می شویم که فیبروم در مدت کوتاهی رشد سریعی کند یا از ابتدا سایز بزرگی دارد و یا همراه با علایم است.

6-آیا قرص LD مصرفش به مدت طولانی مثلا 10سال مشکلی به وجود نمی آورد؟مصرف آن به تنهایی باعث نازایی و سرطان نمی شود. ولی فردی که از آن استفاده می کند باید تستهای کبدی،فشارخون،دیابت،ضایعه ناشناخته در کبد یا پستان،

ریسک لخته شدن خون را نداشته باشد. چون قرص جلوگیری ریسک لخته شدن خون را بالا می برد.

7- یک سال و نیم که از آمپول پروژسترون جلوگیری از بارداری استفاده کردم الان یک سال و نیم که قطعشون کردم ولی هنوز قاعدگی نامنظم دارم علتش چیست؟آمپول جلوگیری از ترکیبات پروژسترونی است که بعد از 9ماه از قطع آمپول باید اثرش بر روی تخمدان برطرف شود.اینکه یک سال و نیم گذشته می تواند علت دیگری داشته باشد.

8- تست پاپ اسمیر بعد از یائسگی لازم است؟ غربالگری سرطان رحم تا65سالگی است که اگر ایشون 50سالگی یائسه شده باید انجام دهد.مگر آنکه جراحی انجام داده،رحم برداشته و سرویکس نداره که باید در فواصل طولانی تری مراجعه کند.در تست پاپ اسمیر واژن چک می شود و ضایعه  ای اگر وجود داشته چک می شود و اگر لازم بود اسمیر از آن ضایعه تهیه می شود.

9-اگر فردی IUD داشته باشد می تواند پاپ اسمیر انجام دهد؟بله،طبق روتین انجام دهد.

10-هیدروسالپنکس لوله ها چیست و راه درمان آنها؟لوله ای که سالم است در سونو و معاینه عادی دیده نمی شود اما در اثر التهاب لوله رحمی به دنبال عفونت هایی که خوب درمان نشوند و یا درمان ناقص داشته باشند یا باعث چسبندگی لوله ها می شوند که داخل لوله مایع جمع می شود هیدروسالپنکس نامیده می شود.درمان طبی با آنتی بیوتیک است،گاهی از بین نمی رود با روش جراحی مثل لاپاراسکوپی و سالپنگوستومی یعنی اون لوله را سوراخ کنند می توان هیدروسالپنکس برطرف کرد.

11- اگر لکه بینی قبل از شروع قاعدگی به دلیل کم شدن پروژسترون در بدن باشد چگونه می توان آن را درمان کرد؟ اگر واقعا لکه بینی مربوط به کمبود پروژسترون باشد که اغلب قبل از قاعدگی اتفاق می افتد،دادن پروژسترون از روز 15 تا 25 سیکل آن را به سادگی حل می کند مشروط به اینکه 3 تا 6ماه درمان ادامه یابد و اگر دلایل دیگر به خصوص پولیپ در داخل رحم و کلفت شدگی لایه داخلی رحم وجود داشته باشد بهترین کار کورتاژ تشخیصی است که درمان می شوید و هم با بررسی پاتولوژیک روی آن علت وقوع لکه بینی نیز مشخص می شود.

12- چه مدت بعد از برداشتن IUDبارداری اتفاق می افتد،اگر با وجود  گذشت6ماه بارداری اتفاق نیافتد طبیعی است؟بعد از برداشتن IUDحاملگی باید بلافاصله اتفاق بیفتد مگر در مواردی که IUD طولانی مدت در رحم مانده است و باعث عفونت شده باشد بنابراین اگر بعد از 6ماه هنوز حامله نشدید قطعا مشکلی در شما و یا نطفه همسرتان پیش آمده که مانع بارداری شده است بنابراین باید مورد بررسی قرار گیرید تا علت آن مشخص شود.

13- چه مدت بعد از انجام عمل هیستروسکوپی می توان برای بارداری اقدام کرد؟ پزشکی که شما را هیستروسکوپی می کند برحسب این که به چه شکلی برخورد کرده است موضوع متفاوت است،اگر مشکلی نظیر فیبروم داخل رحمی وجود دارد....تا آن را برندارد حاملگی شما مجاز نیست و اگر هم به موردی غیرعادی برخورد نکند بلافاصله می توانید حامله شوید و همین طور در رحمهای دو شاخ یا سپتوم دار...باید ابتدا آنها را درمان کرد تا بتوانید حامله شوید و حاملگی بدون دردسر و موفقی داشته باشید.

14- 25سال دارم و 5سال که ازدواج کرده ام،سال 92 ماه اول بارداری سقط داشتم.سال93 سه ماه باردار بودم چون قلب جنین ضربان نداشت کورتاژ کردم.ممکن است این اتفاق دوباره تکرار شود؟من و همسرم آزمایش های تخصصی انجام دادیم که نتایج آن خوب بود.چندماه بعد از کورتاژ می توانم دوباره اقدام کنم؟ اولا باید علت سقط ها و عدم تشکیل جنین که به حاملگی پوچ یا میسدآبورشن معروف است روشن شود و حتی المقدور آن را  درمان کرد بعد حامله شوید امروزه علت این سقط ها تا نزدیک به 70%مربوط به نطفه مرد است که اکثرا تعداد نطفه طبیعی است ولی حرکت آنها یا کروموزوم های آن دچار مشکل است که مواردی مانند آلودگی هوا،امواج پارازیت،اعتیادات مختلف،فشارهای عصبی مداوم عامل اصلی هستند بنابراین انجام یک آزمایش اسپرم ساده در آزمایشگاه معتبر این مسئله را تا 70%روشن می کند.در غیر این صورت آزمایشات عفونی،هورمونی،انعقادی،اتوایمون...روی زن صورت می گیرد که در صورت وجود مشکلی ابتدا درمان شده بعد حاملگی اتفاق بیافتد چنان چه فاکتور مشخصی پیدا نشد شما می توانید بلافاصله حامله شوید.

15- آیا بالا بودن تری گلیسیرید در مردان باعث ایجاد ناباروری می شود؟ اگر تری گلیسیرید بدون چاقی یا بیماری های دیگر نظیر دیابت باشد تاثیری روی  اسپرم ندارد در غیر این صورت باید بیماری به خصوص دیابت را کنترل کرده تا نطفه به وضع طبیعی و سلامت کامل برسد بعد حامله شوید و اگر درمان مقدور نبود و نطفه ضعیف است از IUD یا نهایتا IVFاستفاده کنید تا حاملگی سالمی داشته باشید.

16- چه مدت بعد از عمل واریکوسل می توان برای بارداری اقدام نمود؟ اولا حداقل 3ماه بعد از عمل باید صبر کرد تا اسپرم بهبود یافته زیرا سیکل اسپرماتوژنز75تا90روز است بنابراین چه بعد از عمل و چه درمان طبی نباید انتظار داشت که اسپرم بلافاصله اصلاح و سالم شود ثانیا 3ماه بعد از عمل واریکوسل باید آزمایش مجدد در همان آزمایشگاه انجام شود تااصلاح یا عدم درمان را مشخص کرد زیرا عمل واریکوسل تا 50%می تواند باعث بهبود نطفه شود چنانچه درمان نشود باید با درمان طبی یاIUI مشکل را حل کرد.

17- اگر کم کاری تیروئید با دارو کنترل شود می توانم یک بارداری سالم و بی خطر داشته باشم؟کم کاری تیروئید اگر شدید باشد اکثرا مانع تخمک گذاری می شود و شانس بارداری را بنابراین اگر درمان به درستی انجام شود به طوری که کاملا حالت طبیعی را پیدا کند،می توانید بارداری سالم و بی خطری داشته باشید.

18- 25سال دارم و 5سال است که ازدواج کردم. سال 92در ماه اول بارداری جنین سقط شد و در سال 93 ماه سوم بارداری قلب جنین ضربان نداشت و کورتاژ کردم.آیا ممکن است این مشکلات دوباره تکرار شود آزمایش های من و همسرم موردی نداشت.دلیل این مشکلات چیست و چه باید کرد؟معمولا حاملگی های بدون جنین و قلب در 2ماهه اول تا 70%مربوط به اسپرم مرد است که در آنها تعداد اسپرم بالا است ولی حرکت دارای مشکل و تعداد اسپرم های آنورمال زیاد است و اگر این مسئله نباشد قطعا فاکتورهایی در زن وجود دارد که باعث سقط می شوند که باید بعد از دوبار سقط بررسی کامل هورمونی،عفونی،انعقادی،ژنتیکی و....انجام شود تا علت مشخص گردد و براساس مورد مشکوفه درمان از قبل یا در حین بارداری صورت بگیرد در هر صورت دلایل  زیادی وجود دارند که باعث بروز پدیده فوق می شوند و اگر بتوان به تشخیص قطعی رسید و درمان انجام شود حتما صاحب بچه خواهید شد.

 


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 4 / 6 / 1394برچسب:, | 17:29 | نویسنده : nadya |

 

 مطالب گروه مامایی و زنان:

1- در دوران یائسگی دلیل خشکی واژن چیست؟کم بودن هورمون استروژن است که در پی کم کاری تخمدان پیش می آید.اما استرس،بیماری های گوناگون،شیمی درمانی و حتی سیگار می تواند سبب رخ دادن سریع تر آن قبل از  یائسگی شود. در افراد جوان که هنوز به سن یائسگی نرسیده اند مشکلات هورمونی یا کم کاری غدد مترشحه واژن می تواند عامل خشکی باشد.

 2-توضیحی درباره رحم رو به عقب؟رحم رو به عقب زمانی اتفاق می افتد که جسم رحم به سمت عقب تغییر جهت بدهد.رحم رتروورسه هیچ اشکالی در لذت جنسی و یا در موقع زایمان ایجاد نمی کند. و در موقع زایمان ایجاد نمی کند. و در موقع زایمان خودش به رحم مستقیم و صاف تبدیل می شود.مهمترین عیبش ایجاد کمردرد است. برگشتی رحم به عقب حالت بی ضرری است. رحم به عقب برگشته معمولا علایمی ایجاد نمی نماید و تاثیری بر بارداری،حاملگی یا زایمان ندارد.به هر حال ممکن است فرد مبتلا به این حالت،دچار درد موقع مقاربت شود یا درد در ناحیه پشت،خصوصا به هنگام دوره قاعدگی داشته باشدمسکن های خفیف جهت بهبود درد ناحیه پشت و کمر تجویز می شود.در صورت وجود عامل زمینه ای نظیر کیست،آن عامل می بایست درمان شود و عامل این امر موجب می شود رحم به وضعیت نرمال خود برگردد.

3-فیبروکیستیک پستان بر اثر چیست؟بالا رفتن هورمونهای زنانه عامل موثر در بروز درد قبل از عادت ماهانه در حالت فیبروکیستیک است.در نزدیکی زمان سیکل ماهانه به دلیل بالا رفتن هورمونها در خون و حساس بودن نسج پستان به این هورمونها،پستان دچار تورم و سنگینی می شود و به دنبال آن دردناک می شود. بعد از سیکل ماهانه به دلیل کاهش هورمون استروژن در خون درد  پستان ها به میزان زیادی برطرف می شود و فرد احساس راحتی می کند.شایعترین علامت فیبروکیستیک درد پستان همراه با تورم است،دو فاکتور رژیم غذایی،اضطراب و استرس در تشدید درد پستان های فیبروکیستیک نقش دارد.

4-ضخامت آندومتر چه اندازه است؟ضخامت آندومتر در زمانهای مختلف سیکل قاعدگی متفاوت است.ولی در کل برای بارداری باید بیشتر از 6میلی متر باشد.

5-تبخال ناحیه تناسلی منتقل می شود؟تبخال ناحیه تناسلی از راه آمیزشی و در صورت وجود ضایعات فعال انتقال می یابد.عوامل افزایش دهنده خطر:1- وجود یک بیماری جدی که مقاومت بدن را کم کرده باشد 2- مصرف داروهای سرکوب ایمنی یا داروهای سرطان 3- استرس 4- سیگار کشیدن.

 6-ترشحات واژینال در سیکل قاعدگی چگونه است؟ در اوایل چرخه قاعدگی ترشحات دهانه رحم خشک و بسیار کم می باشد که نشاندهنده شانس بارداری بسیار کم در این دوران است.با نزدیک شدن به زمان تخمک گذاری مخاط رحم افزایش می یابد و شفاف تر می گردد.در این زمان رقیق تر شده و چسبناک تر نیز می گردد.این ویژگی ها شاخص اولیه تخمک گذاری می باشد. بعد از تخمک گذاری مخاط دهانه رحم مشابه زمان ابتدایی چرخه می گردد. که نشانه عدم باروری در این زمان است.بررسی نوع ترشحات واژن: 1- ظاهر:خشک،نمناک و چسبیده نشانه حداقل و منسجم و مرطوب نشانه حداکثر احتمال باروری است 2- غلظت: مخاط رقیق تر نشانه باروری و غلیظ تر نشانه کاهش احتمال باروری است 3- رنگ: رنگ مخاط از سفید تا شفاف متفاوت است.موکوس یا ترشحات شفاف،نشانه نزدیکی زمان تخمک گذاری است 4- انسجام: اگر مخاط دز بین انگشتان دست تا حدی کش آمد و چسبناک بود احتمال باروری بیشتر می گردد.

7-مصرف مولتی ویتامین از چه ماهی در بارداری شروع می شود؟مصرف مولتی ویتامین از هفته16 بارداری تا 3ماه بعد از زایمان باید روزانه یک عدد کپسول مولتی ویتامین ساده یا مینرال مصرف شود.

8-در افرادی که آنمی داسی شکل دارند مصرف آهن چگونه است؟ مصرف آهن توصیه نمی شود

9-مصرف مکمل آهن در مورد خانم باردار تالاسمی چگونه است؟ مثل بقیه افراد است

10-مصرف لتروزول برای چیست؟ لتروزول باعث تحریک تخمک گذاری می شود و به ندرت بیش از یک فولیکول ایجاد می کند بنابراین خطر چندقلویی و از طرفی خطر تحریک بیش از حد تخمدان نیز کاهش می یابد.

11- واریکوسل چیست و درمانش چگونه است؟ واریکوسل یک بیماری خوش خیم است اما درمان دارویی ندارد و تنها روش درمانش جراحی است. واریکوسل درجه بندی خفیف تا شدید دارد.اگر خفیف است درباره جراحی آن اختلاف نظر وجود دارد.6ماه بعد از عمل واریکوسل باید منتظر شد تا نتیجه عمل مشخص شود.در این مدت6ماه بهتر است بیمار دارو دریافت کند.

12- دردهای واقعی برای زایمان چگونه است؟ دردهای واقعی برای زایمان این گونه است که دردها در فواصل معینی احساس می شوند،به طور مثال هر نیم ساعت یا 20دقیقه یک بار احساس درد خواهید داشت.دردهای زایمان نه تنها با درد زیر شکم و کمر همراه هستن بلکه مادر احساس می کند رحمش سفت و منقبض شده است و اگر مادر دستش را روی شکم بگذارد این انقباض را احساس خواهد کرد.

13- مصرف کلومیفن باعث چه چیزی می شود؟ کیست

14- قرص ال کارنتین برای چیست؟ قرص ال کارنتین بیشتر برای کاهش وزن است و برای مشکلات ناباروری مردان استفاده می شود.بهتر است با تجویز پزشک مصرف شود.موارد منع مصرف: اگر فرد دچار کم کاری تیروئید است نباید ال کارنتین مصرف کند چرا که با کار هورمونهای تیروئید تداخل می کند،همچنین در افرادی که دیالیز می شوند این ماه منع مصرف دارد و مصرف این قرص در زنان باردار فقط با تجویز پزشک است.

15- قرص کوآنزیم کیوتن برای چیست؟ برای درمان ناباروری مردان است.  که با تجویز پزشک بهتر است مصرف شود.

16-  پولیپ رحمی چیست ؟روش های درمان پولیپ های رحمی چگونه است؟پولیپ های رحمی ازجمله بیماریهای برگشت پذیر است و ممکن است بعد از عمل جراحی درست قبل از یائسگی دوباره عود کند.پولیپ های رحمی باعث نازایی می شوند و برداشتن آنها توسط عمل جراحی باعث باردار شدن فرد می گردد.عود پولیپ به ندرت است.1- پولیپهای کوچک رحم که علایمی هم ندارند،ممکن است خود به خود برطرف شوند.لذا درمان خاصی در این موارد توسط پزشک توصیه نمی شود 2- برخی داروهای هورمونی باعث کوچک شدن پولیپ های رحم و کاهش علایم ناشی از آن می شوند،اما مصرف چنین داروهایی معمولا اثر موقتی دارد 3- کورتاژ کردن 4- عمل جراحی

17- دلایل لکه بینی بین قاعدگی چیست؟ 1-استرس 2- شروع و یا قطع مصرف قرص های ضد بارداری 3- استفاده از IUD 4- انواع خاصی از داروهای ضد افسردگی 5- عدم تعادل هورمونی 6- پولیپ رحمی 7- کیست تخمدان 8- اختلالات تیروئید 9- دیابت 10- آندومتریوز 11- عفونت مثانه یا واژن 12- بارداری 13- بارداری خارج رحمی 14- سقط جنین 15- سرطان رحم 16- استفاده از داروهای رقیق کننده خون 17- سوزش واژن به دلیل خشکی 18- انجام پاپ اسمیر

18-  موارد منع زایمان طبیعی چیست؟1- جفت سرراهی مرکزی 2- برش کلاسیک قبلی 3- میومکتومی وسیع(میوم بزرگ و به ویژه اینترامورال که پس از برداشت defect(نقص) بزرگی در میومتر می گذارد.4 - بازسازی و ترمیم رحم  5- وازاپرویا (عروق سرراهی)6- پرزانتاسیون بندناف 7- ناهنجاری های قابل درمان،میلومننگوسل،درجات هیدروسفالی 8- CPD(عدم تناسب سر و لگن) 9- هرپس فعال تناسلی 10- سرکلاژ شکمی 11- اتصال و لامنتوز(چسبندگی نابه جای بندناف) بندناف 12- دیستوشی زایمان 13- عدم پیشرفت زایمان 14- پرزانتاسیونهای غیر اکسی پوت پایدار،نمایش صورت،نمایش پیشانی پایدار.(موارد دیگر)

19- علت بی نظمی عادت ماهیانه چیست؟ 1- بارداری 2- استرس 3- رژیم غذایی،غذاهایی که می خورید و مهمتر از آن وزنتان 4- ورزش 5- قرص های ضدبارداری 6- مصرف الکل 7- سندرم تخمدان پلی کیستیک 8- یائسگی 9- مصرف داروها

20- آمپول هامگون یا HMGچیست؟ محرک تخمک گذاری

21- دلیل سردردهای روزهای اول قاعدگی چیست؟ سندرم قبل از قاعدگی است که در اکثر زنان مبتلا به این سندرم علایم چند روز پس از آغاز خونریزی یا با تمام شدن آن پایان می یابد.درمان آن با مسکنهایی نظیر ایبوبروفن است که باعث ازبین بردن سردرد و کوفتگی عضلات می شود.

22- شکایت از کمر درد بعد از بی حسی نخاعی ؟ جهت سزارین،یک یافته شایع به حساب می آید.چاقی،سابقه زایمانهای مکرر و سن بالای بارداری احتمال کمردرد را بیشتر می کند،حال آنکه استفاده از سوزن های باریک این احتمال را کاهش می دهد. کمردرد گذرا بعد از بی حسی نخاعی و اپیدورال یک عارضه شایع می باشد که معمولا بعد از چند روز برطرف می گردد.گاهی اوقات برطرف شدن التهاب اطراف استخوان مهره 2تا3هفته طول می کشد.کمردرد بعد از عمل جراحی را به عواملی همچون وسیع بودن عمل جراحی،بی حسی نخاعی،طاقباز بودن بیمار حین عمل منوط دانسته اند و فراوانی آن را حدود 27/4% گزارش نموده اند.

23- آمپول گونال و منوگون چیست؟ آمپول HMG برای تحریک تخمک گذاری در زنان نابارور و به همراه HCG برای مردان نابارور استفاده می شود که با توجه به میزان هورمون آنها و کارخانه سازنده آنها انواع متفاوت و نام های متفاوتی دارند مانند: گونال اف،منوگون،هومگون و غیره....

24-عوارض کورتاژ چیست؟ کورتاژ دارای عوارض کوتاه مدت و بلند مدت است.عوارض کوتاه مدت شامل:1- عفونت رحمی ناشی از کورتاژ:عفونت داخل رحم می تواند به لوله های رحمی سرایت کند و منجر به نازایی بعدی شود.البته اگر این عمل توسط فرد ماهر انجام شود این اتفاق به احتمال کمتری رخ می دهد.2- پاره شدن رحم 3- آسیب به روده ها.

عوارض دراز مدت:سندرم آشرمن تنها عارضه بلند مدت است که عبارت اند است از چسبیدن 2تا 3 لایه داخلی رحم به یکدیگر است و سبب سقط،کاهش یا قطع خونریزی ماهانه در آینده و در نهایت نازایی قطعی می شود.تمام مواردی که گفته شد مربوط به این می شود که اگر شخص ماهری کورتاژ را انجام داده احتمال نازایی بعدی بسیار کم است ولی اگر توسط شخص غیرماهر باشد باعث چسبندگی رحم و عوارض دیگری می شود.در واقع خود کورتاژ باعث نازایی نمی شود.

25- شروع مصرف قرص جلوگیری  چه زمان از سیکل قاعدگی است؟ از روز 5قاعدگی است.

26- چه مدت زمان بعد از تزریق آمپول پروژسترون قاعدگی شروع می شود؟ معمولا یک هفته تا 10روز بعد از آمپول پروژسترون قاعدگی شروع می شود.

27- حمام کردن در دوران قاعدگی چگونه است؟ در روزهای عادت ماهانه و هنگام خونریزی،حمام کردن روزانه نه تنها ضرری ندارد بلکه ضروری نیز می باشد و باعث از بین رفتن بوی ناخوشایند بدن و رفع خستگی می گردد.در هنگام استحمام،از نشستن در کف حمام خودداری کنید و به شکل ایستاده حمام کنید.

28- آزمایش های هورمونی LH وFSH در چه زمانی از سیکل ماهانه انجام می شود؟ بهتراست روزهای 3تا5سیکل ماهانه انجام می شود.آزمایش پرولاکتین ترجیحا روز 21سیکل ماهانه می باشد.برای آزمایش پرولاکتین ناشتا بودن ضروری است.بهترین ساعت خونگیری 8-10صبح یعنی 3-4ساعت بعد از بیدار شدن از خواب.

29-استفاده از پله در دوران بارداری چگونه است؟ استفاده از پله در دوران بارداری مضر نیست ولی اگر زیاد از پله ها بالا و پایین کنید خطراتی مثل از نفس افتادن،کاهش اکسیژن کافی برای جنین و خطر لغزش از پله ها با توجه به افزایش وزن در بارداری وجود دارد.

30- مصرف لتروزول برای چیست؟ چه زمان بهترین مصرف آن است؟ لتروزول باعث تحریک تخمک گذاری می شود و به ندرت بیش از یک فولیکول ایجاد می کند.بنابراین خطر چندقلویی و از طرفی خطر تحریک بیش از حد تخمدان نیز کاهش می یابد.مصرف لتروزول معمولا شب است.

31- چکاپ پیش از بارداری چیست؟ مراقبتهای پیش از بارداری می تواند شانس شما را برای باردار شدن افزایش داده و خطرات سقط یا نقص های تولدی را کاهش دهد.پزشکان با گرفتن تاریخچه ی کامل پزشکی شما و همسرتان چکاپ پیش از بارداری را آغاز می کنند.همچنین آزمایش هایی مانند تستهای خونی و پاپ اسمیر باید صورت گیرد.از سلامت دهان و دندانهای خود مطمئن شوید.معاینه داخلی و معاینه پستانی باید صورت گیرد.معاینه کامل بالینی مثل اندازه گیری فشارخون باید صورت گیرد.

32- آزمایش های لازم قبل از بارداری چیست؟ 1- گروه خونی و Rh 2- شمارش کامل خونی 3- قندخون ناشتا 4- آنالیز کامل ادرار و کشت ادرار 5- آزمایش عفونتهای منتقله از راه جنسی 6- تیترآنتی بادی ضدسرخجه 7- آزمایش هپاتیت 8- آزمایش تیروئید

33- واکسیناسیون قبل از بارداری شامل چه واکسنهایی است؟ 1- واکسن سرخجه،در صورت منفی بودن تیترآنتی بادی ضدسرخجه 2- واکسن هپاتیت 3- واکسن کزاز

34- مصرف متفورمین برای چیست؟ این دارو چه عوارضی دارد؟ مصرف آن چند نوبت در روز است؟باعث تحریک تخمک گذاری می شود به ویژه در مبتلایان به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCO  که باعث از بین رفتن کیستها و منظم شدن قاعدگی است.از شایعترین عوارض متنفورمین عوارضی گوارشی آن است.مثل تهوع،استفراغ،اسهال برای کاهش این عوارض از دوز کم شروع به مصرف کنید و به تدریج دوز دارو را افزایش دهید.زمان مصرف آن،همراه با غذا یا بعد از غذا است.مصرف آن معمولا 3یا 3نوبت در روز است.

35- علت ناباروری در مردان چیست؟ به طور طبیعی،در بیضه مرد اسپرم تولید می شود و به هنگام انزالل از وی خارج می شود.اگر در موارد زیر اختلالی باشد،شانس لقاح کم شده و مرد نابارور محسوب می شود.اختلالات مربوط به اسپرم:1-تعداد کم اسپرم 2- عدم بلوغ اسپرم 3- شکل غیرطبیعی اسپرم 4- عدم توانایی حرکت مناسب اسپرم 5- عواملی که بر تعداد،شکل،بلوغ و حرکت اسپرم تاثیر منفی دارند.

36- مدروکسی پروژسترون چه دارویی است؟یک نوع هورمون زنانه(پروژسترون)است.از این دارو برای درمان خونریزی غیرطبیعی رحم و برای بازگردان دوره قاعدگی طبیعی استفاده می شود.پس این دارو برای تنظیم دوره های قاعدگی است.در صورت فراموش کردن یک وعده قرص مصرف دارو به محض یادآوری مصرف کنید.این دارو ندرتا باعث عوارض نامطلوب می شود مثل:احتباس مایع در بدن-درمان طولانی مدت مایع در بدن- درمان طولانی مدت می تواند منجر به خونریزی نامنظم قاعدگی یا لکه بینی شود.

37-  چه زمانی مصرف اسیدفولیک بهتر است؟نیم ساعت بعد از صرف غذا است.شما می توانید برحسب عادت آن را هر شب مصرف کنید.

38سردرد در دوران بارداری؟از مشکلات شایع مادران باردار است که شدت آن از خفیف تا شدید متغیر است.سردرد در 3ماهه اول حاملگی شیوع بیشتری دارد.در بعضی خانمها این سردردها معمولا صبحگاهی اند و در برخی دیگر بعد از ظهرها شروع می شوند.

39- سردردهای ناشی از مسمومیت بارداری؟ این سردردها خطرناک اند و معمولا در 3ماهه دوم وبه خصوص 3ماهه سوم و هفته های آخر بارداری دیده می شود.خانم های بارداری که دچار افزایش فشارخون هستند رخ می دهد و تورم دست و پا و صورت در آنها دیده می شود.افزایش غیرعادی و هفتگی،وجود پروتئین در ادرار و نوسانات فشارخون در این مادران سبب بروز سردردهای ناگهانی در آنها می شود.

40- روش های کاهش سردردهای دوران بارداری ؟1- استراحت 2- فعالیت بدنی متوسط:ورزش های سبک روزانه3-تغذیه مناسب 4-روشهای کاهش استرس.در صورتی که هیچ کدام از روش های فوق موثر واقع نشود استفاده از درمان دارویی توصیه می شود مثل:1-استامینوفن 2-کافئین 3- ایبوبروفن:تنها در 3ماهه دوم بارداری قابل استفاده است.

41- انتقال زونا چگونه است؟این ویروس(چه در آبله مرغان و چه در زونا)می تواند از طریق تماس با تاول آبکی فرد بیمار به دیگران منتقل شود.اگر کسی آبله مرغان نگرفته بعد از آلودگی با این ویروس دچار آبله مرغان می شود ولی اگر کسی قبلا آبله مرغان گرفته بعد از تماس با ویروس دچار بیماری زونا می شود نه آبله مرغان.تا تاولهای بیمار خشک نشود از تماس با او خودداری کنید.ممکن است 3-4هفته طول بکشد.

42- آزمایش بارداری چیست؟ تستهای بارداری براساس تعیین مقدار هورمون hcGعمل می کنند این هورمون دقیقا بعد از جایگزینی تخمک بارور شده،در دیواره رحم ترشح می شود.دو نوع تست اصلی تشخیص بارداری وجود دارد:1- تست ادراری،بعد از روز اول تاخیر در بارداری حداقل یک هفته صبر کنید و بعد تست انجام دهید،زمان انجامش صبح و بلافاصله بعد از بیدار شدن از خواب انجام شود نتیجه آن دقیق تر است،چون ادرار در این زمان غلیظ تر است.2-تست خون:دقت تست خونی در تشخیص بارداری بالاتر از تست ادراری بوده و حتی 3تا8روز بعد از تخمک گذاری می توان آن را به کار برد.

43- عفونت قارچی واژن چیست؟ چه عاملی باعث آن می شود؟ قارچ ایجاد کننده برفک،به طور طبیعی در مهبل وجود دارد.برفک در واقع رشد بیش از حد این قارچ است که باعث ایجاد علایمی مثل ترشحات مهبلی می شود.به دنبال استفاده از مواد اسپرم کش هم ارتباط دارد.همچنین بعد از مصرف آنتی بیوتیک برای درمان بیماری های دیگر و نیز در زنان مبتلا به دیابت شیرین هم برفک شایع است از جمله عوامل خطر در بروز آن:حاملگی،شیمی درمانی،مصرف داروهای ضدحاملگی.

علایم عفونت قارچی واژن:1- خارش دهانه رحم 2- ترشحات سفید پنیری شکل 3- سوزش ادرار 4- قرمزی همراه با خشکی و حساسیت پوست ناحیه تناسلی 5- التهاب و ورم دهانه رحم و قرمزی آن 6- عفونت قارچی واژن بو ندارد و در صورت وجود ترشحات چرکی با بوی نامطبوع باید به فکر عفونت باکتریایی بود.

راهنمای تشخیص:1- PH بیشتر از 5 واژن 2- نمونه گیری از واژن و کشت ترشحات واژن.

درمان:1- استفاده از لباس زیرنخی 2- رعایت بهداشت فردی 3- درمان دارویی خوراکی 4- درمانهای دارویی موضعی

44- مصرف نکردن اسیدفولیک به مدت 3روز در دوران بارداری مشکلی ندارد؟خیر

45- IUI چه روشی است؟ به معنی تزریق اسپرم شسته شده و تقویت گردیده مرد به طور مستقیم به درون حفر رحم است.این روش درمانی در موارد زیر راهکار درمانی محسوب می شود:1-نازایی با فاکتور مردانه خفیف تا متوسط 2- تخمک گذاری نامناسب خانم با حداقل یک لوله باز و سالم 3- موارد آندومتریوز درجه 1و2وبرخی موارد آندومتریوزهایی که لوله ها هنوز درگیر نشده است 4- موارد نازایی بدون علت مشخص 5- موارد با عدم پاسخ به درمانهای تحریک تخمک گذاری سرپایی 6- موارد با انزال رو به عقب در مرد 7- موارد عدم امکان نزدیکی کامل به علت انقباض واژن در خانم.شانس موفقیت هردفعه انجام این روش حداکثر 15-20درصد است.این روش بدون نیاز به بی هوشی و بستری،بدون درد و با حدود یک دهم هزینه ivf است.از نظر بسیاری از مراجع علمی سیکلiui را تا 6بار می توان ادامه داد ولی معمولا3سیکل پیاپی پیشنهاد می شود و بعد از آن در صورت عدم دریافت پاسخ درمانی باید بررسی مجددا انجام شود و تصمیم گیری صورت پذیرد.

46- IVFیا میکرواینجکشن(ICSI) چیست؟ در بیمارانی که مشکلات پیشرفته تر و شدیدتری دارند و یا اقدامات درمانی قبلی موفقیت آمیز نبوده است،قدم بعدی درمان،لقاح خارج رحمی یا تشکیل آزمایشگاهی جنین است.تحریک تخمک گذاری در خانم با داروهای بیشتر و با روش های پیچیده تر از IUIمعمولا برای حدود 6هفته با کنترل های متعدد سونوگرافی جهت تنظیم داروها ادامه خواهد داشت تا مثل روش IUI تخمدانها به آمادگی مناسب برسند.خانم به اتاق عمل منتقل شده و با یک بی هوشی خفیف در حد خواب آلودگی با کمک سونوگرافی واژینال از راه واژن با سوزن مخصوص تخمدانها تخلیه می شوند و تخمک های بدست آمده در آزمایشگاه با اسپرم همسر ایشان لقاح می یابد.در روش قدیمی تر IVF اسپرم و تخمک در محیط آزمایشگاه در یک ظرف قرار داده شده تا خودشان لقاح کنند.در روش جدیدتر،بهترین تخمک ها و اسپرم ها انتخاب شده و به صورت یک به یک با کمک وسایل آزمایشگاهی مخصوص،لقاح برقرار می گردد(همان میکرواینجکشن یا ICSI).نهایتا 40%شانس موفقیت وجود خواهد داشت.

47- سپتوم رحمی چیست؟ از شایع ترین ناهنجاری های رحمی است.به علت تاثیر در قدرت باروری و سقط مکرر اهمیت دارد.روش تشخیص سپتوم رحم لاپاراسکوپ و هیستروسکوپی هم زمان است.

48- آیا مصرف اسیدفولیک با مصرف متفورمین تداخلی ندارد؟خیر

49- سایز نرمال فولیکول برای باردار شدن چه اندازه است؟سایز نرمال فولیکول برای باردار شدن 19-27 میلی متر است.

50- زمان نزدیکی برای تعیین جنسیت چگونه است؟اگر فردی سیکل 28روزه داشته باشد روز 14سیکل تخمک گذاری می کند.اگر این گونه بود 2 تا 5 روز قبل از تخمک گذاری اگر رابطه برقرار شود و نطفه منعقد گردد جنین دختر خواهد بود.ولی اگر روز تخمک گذاری و نیز یک روز قبل یا یک روز بعد از تخمک گذاری رابطه برقرار شود نطفه جنین پسر خواهد شد.

51- HSVچیست؟آزمایش هرپس

52- دلیل الیگوهیدروآمنیوس(کاهش مایع آمنیون) چیست ؟ دلایل کاهش این مایع،نشت مایع از کیسه آب،حاملگی طول کشیده،عفونت داخل رحمی،ناهنجاری های جنینی،داروها یا علت ناشناخته است.

53- مصرف متفورمین در ماه رمضان چگونه است؟متفورمین باعث کاهش وزن می شود.اگر شما مجبورید 3بار متفورمین در روز مصرف کنید توصیه می شود 500میلی گرم در وقت سحر و 1000میلی گرم در زمان افطار مصرف شود.

54- علت صاف بودن نوک پستان چیست؟برای شیردادن باید چه کرد؟به دلیل مسایل ژنتیکی نوک سینه برخی مادران بعد از زایمان فرورفته است.سرسینه اکثر افراد در اثر تحریک شدن(کمی تحریک دست)کاملا بیرون می آید.وقتی مادری چنین مشکلی دارد3-4روز طول می کشد تا به تدریج نوک پستان بیرون بیاید که در این مواقع خاص توصیه می شود هر چقدر هم که شیر کم باشد با شیشه به نوزاد شیر دهند تا کم کم این حالت مادر با قوی تر شدن فک نوزاد برطرف شود.روش دیگری که وجود دارد برای بیرون آوردن سرسینه،استفاده از سرنگ پلاستیکی است.در لین روش سرنگ پلاستیکی 5سی سی را باز کرده و سوزن را از آن کنار می گذاریم سپس لوله باریکی که سوزن روی آن قرار می گیرد را می چینیم.بعد پیستون را از سرنگ درآورده و در طرف مقابلی که چیده ایم جا می اندازیم و ته سرنگ که محل قرار گیری پیستون بود را روی سینه مادر گذاشته،پیستون را می کشیم.این عمل با ایجاد فشار منفی مکشی را در نوک سینه مادر ایجاد می کند و نوک به سمت بیرون و جلو می آید.اکثر مواقع نوک پستان با مکیدن شیرخوار به حالت عادی درمی آید.

55- علل نارسایی سرویکس چیست؟1- آسیبهای وارده به سرویکس پارگی دهانه رحم حین زایمان 2- داشتن سابقه سقط جنین،عمدی 3- وجود سرطان دهانه رحم 4- مشکلات مادرزادی دهانه رحم مانند رحم غیرطبیعی مثل رحم دوشاخ 5- استفاده از برخی داروها در دوران بارداری توسط مادر باعث کوتاه شدن سرویکس وخروج جنین می گردد.

56- بهترین زمان  انجام سرکلاژ چه زمان از بارداری است؟بین هفته 12 تا 14 است ولی در کل این جراحی از هفته 14 تا 22 هفتگی بارداری انجام می شود.عمل سرکلاژ بعد از بی حسی رحمی موضعی و یا بی هوشی کلی،با زدن بخیه زیر مخاط گردن رحمی انجام می گیرد.این امر سبب تقویت گردن رحم و بسته ماندن آن می گردد.با اندازه گیری طول دهانه رحم به وسیله سونوکرافی می توان فهمید وضعیت دهانه رحم را.

57- علت پاره شدن کیسه آب چیست؟علت اصلی پارگی کیسه آب در دو سوم موارد نامشخص است اما یکی از دلایلی که مشخص و شایع است عفونتها هستند.از عوامل دیگر می توان به ضربه،تصادفات و زمین خوردن شدید اشاره کرد.ناهنجاری های رحمی مانند رحم تک شاخ،دوشاخ یا انواع دیگر،نارسایی هایی که در دهانه رحم وجود دارد و طول کوتاه دهانه رحم و باز شدن ناگهانی دهانه رحم نیز می توانند به پاره شدن کیسه آب منجر شوند.اختلالهای وضعیت قرارگیری جنین در رحم و همچنین برخی بیماری ها از جمله فشارخون و دیابت که با افزایش مایع آمنیوتیک همراه است.چندقلویی،سابقه پارگی کیسه آب در بارداری های قبلی و جراحی های قبلی دهانه رحم نیز می توانند دخیل باشند.گاهی اوقات نمی توان جلوی برخی مشکلات را گرفت اما در مواردی که مشکلات دهانه رحم وجود دارد می توان با دوختن دهانه رحم و برخی اقدامات دیگر مانع از پارگی زودرس کیسه آب شد.

58- ایزوکسوپرین چه دارویی است؟قرص ضد انقباضات رحم و زایمان زودرس است که معمولا در سه ماهه اول تجویز می شود.این دارو در درمان قاعدگی دردناک تجویز می شود.

59- آمادگی لازم قبل از انجام اسپرموگرام چگونه است؟ 1- فاصله بین انجام تست تا آخرین انزال باید 5-2روز باشد اگر این مقدار کمتر از 2روز بود رنگ متمایل به زرد بوده ولی در تحریک تاثیری ندارد اما اگر از 5روز بیشتر باشد تعداد اسپرم ها زیاد است ولی بیشتر آنها مرده اند و فاقد حرکت می باشند.2- بهتر است در این فاصله از خوردن هر دارویی خودداری شود 3- شب قبل از آزمایش از گرفتن دوش آب گرم یا رفتن به سونای گرم و یا جکوزی گرم خودداری شود.4- بهتر است نمونه آزمایشگاهی به روش استمنا گرفته شود 5- اگر بیمار ترجیح دهد در خانه نمونه گیری کند اهمیت رساندن سریع(تا 20دقیقه)و در دمای 37درجه نمونه(نگه داری نمونه در زیر بغل)را باید صورت گیرد6- استفاده از کاندوم یا مواد لزج کننده و نزدیکی ممکن است در نتایج تداخل کند.

60- آیا مشکلات اسپرم باعث سقط می شوند؟بله

61- علت قطع قاعدگی چیست؟علل ازبین رفتن دوره قاعدگی برای حداقل3ماه یابیشتر در خانمی که حداقل یک بار قاعدگی داشته است:1- بارداری 2- شیردهی به کودک 3- قطع مصرف قرص های ضدبارداری 4- یائسگی 5- استرس 6- جراحی و برداشتن تخمدانها و رحم 7- اختلال غدد درون ریز از جمله هیپوفیز،هیپوتالاموس،تیروئید،پاراتیروئید؛غدد فوق کلیوی و تخمدانها 8- دیابت شیرین 9- بیماری سل 10- چاقی،بی اشتهایی عصبی،یا پرخوری عصبی 11- فعالیت جسمانی شدید مثل دوهای استقامت.

62- آرایشگری در دوران بارداری؟تقریبا همه زنان شاغل می توانند باردار شوند ولی در بارداری نکاتی باید رعایت شود. آرایشگرانی که برای رنگ کردن مو یا درست کردن آن،اسپری ها،فیکساتورها و سایر مواد آرایشی را به کار می برند ترجیحا در 3ماهه اول بارداری،بهتر است تماس با این مواد را به حداقل برسانند ولی اگر به صورت روزمره با این مواد در تماس هستند از ماسک استفاده کنند و در محیط بسته کار نکنند و درها و پنجره ها را کمی باز بگذارند تا هوا در جریان باشد و تهویه هوا صورت گیرد.از آنجا که آرایشگران باید به مدت طولانی سرپا بایستند،توصیه می شود که ساعتهای کاریشان را به 6-7ساعت محدود کنند و هرگز  بیش از 8 ساعت کار نکنند هنگام کار هر 45 دقیقه به مدت 5دقیقه روی پنجه پا راه بروند.از پوشیدن کفش های پاشنه بلند اجتناب کنند .کفش باید راحت و حدود 3سانتی متر داشته باشد.حین کار،ورزش های کمر را انجام دهند البته این ورزش ها باید قبل از بارداری آغاز شود.اواخر بارداری ساعت های کاری حتما باید کاهش یابد.

63- توضیحی درباره تخمک پیر؟دلیل اصلی کاهش توانایی وشانس باروری در سن بالا،پایین آمدن کیفیت تخمک گذاری در پیری است.دختران هنگام تولد،برای تمام عمرشان تخمک به همراه دارند.به این معنی که تخمک ها در بدن نوزاد متولد شده ساخته شده و وجود دارند و با لارفتن سن دختران،تخمکها نیز پیر می شوند و کیفیت خود را از دست می دهند.دختران هنگام تولد یک تا دو میلیون تخم در تخمدان خود دارند که تخمک های اولیه نامیده می شوند.این تخم ها در لایه محافظتی از فولیکول و در نوعی حالت خوب نگه داری می شوند و منتظر هستند تا به وسیله هورمون بلوغ بیدار شود. با گذشت زمان تخمک ها به طور مداوم می میرند.یک دختر که به سن بلوغ می رسد،تنها 3000هزار تا 500هزار عدد از تخمک هایش باقی مانده اند.بقیه مرده اند و طی یک فرآیند به نام انسداد،جذب می شوند.

64- ورزش در افرادی که قصد زایمان سزارین دارند چگونه است؟کسانی که می خواهند سزارین شوند بهتر است در هفته آخر فعالیت فیزیکی زیادی نداشته باشند اما اگر قرار است زایمان طبیعی انجام شود باید فعالیت فیزیکی و پیاده روی داشته باشند که خود باعث می شود بالا و پایین شدن سرجنین مقداری دهانه رحم را نرم کند و باعث می شود زایمان راحت تر انجام شود.کسانی که می خواهند سزارین شوند هم بهتر است  هفته آخر پیاده روی سبک داشته باشند به این دلیل که احتمال انعقاد خون در پاها طی بارداری6تا8برابر یک فرد عادی می شود.در روزهای پایانی بارداری نیز از آنجایی که رحم فشار زیادی روی عروق اندام تحتانی یعنی پاها می آورد این احتمال افزایش پیدا می کند،زن بارداری که می خواهد سزارین شود لازم نیست تمام مدت استراحت کند بلکه فعالیت فیزیکی داشته باشد.در واقع این افراد می توانند صبح یا عصر نیم ساعت تا 45دقیقه پیاده روی سبک داشته باشند.در کل بارداری یک بیماری نیست و نیازی به استراحت مطلق وجود ندارد.بنابراین انجام حرکات نرمشی،ایروبیک سبک و استفاده از تردمیل همگی مجاز هستند.

65- راه تشخیص تخمدان پلی کیستیک چگونه است؟ علایم شایع آن:شامل قاعدگی نامنظم،رشدموهای زاید،آکنه و چاقی در زنان مبتلا دیده می شود. راه تشخیص :1-سونوگرافی 2-افزایش سطح سرمی هورمونهای LH،تستوسترون،انسولین،پرولاکتین و مقاومت به انسولین در این بیماری شایع است. سونوگرافی برای تشخیص تخمدان پلی کیستیک را می توان در فازابتدایی سیکل قاعدگی،یعنی 14روز اول را انجام داد.

66- پیاده روی در دوران بارداری چگونه است؟ پیاده روی یکی از بهترین ورزش ها برای خانمهای حامله است.این فعالیت برای تمام 9ماه حاملگی،سالم و ایمن ارزیابی می شود.اگر پیش از حاملگی،برای مدت طولانی فعالیت چندانی نداشته اید،از پیاده روی آرام آغاز کنید و به تدریج میزان آن را به 20تا30دقیقه برسانند.هر چند دقیقه یکبار،پیاده روی خود را از حالت آرام به سریع و بالعکس تغییر دهید.بهتر است این تمرین را حداقل سه بار در هفته انجام دهید.

67- کلاس های آمادگی پیش از زایمان طبیعی چگونه است؟شروع این کلاسها از هفته 20بارداری است.در این کلاسها مزایای زایمان طبیعی،معایب سزارین،ورزش های هنگام بارداری و روش های کاهش،شناخت شروع دردهای زایمان،بهداشت فردی،مراقبتهای قبل و بعد از زایمان و مراقبتهای دوران نوزادی از مواردی است که توسط کارشناس مامایی دوره دیده به مادران باردار آموزش داده می شود.

68- هیستروسکوپی چیست؟هیستروسکوپی یک روش آندوسکوپی تشخیص داخل رحمی است.این عمل تحت شرایط بی هوشی عمومی و با وسیله تلسکوپ مانندی که از طریق دهانه رحم وارد حفره می شود صورت می گیرد.از طریق هیستروسکوپی بررسی مستقیم رحم از نظر وجود انواع چسبندگی های داخل رحمی،پولیپ یا فیبروم و دیواره های رحمی امکان پذیر است.هیستروسکوپی نیز کاربرد درمانی دارد.با هیستروسکوپی ازبین بردن چسبندگی ها برداشتن پولیپ و انجام بیوپسی های متعدد میسر می شود.

69- عکس رنگی رحم چیست؟عکس رنگی رحم به این علت درخواست می کنیم که بفهیمیم داخل رحم چگونه است و یا اینکه لوله ها باز هستند و یا بسته. برای این کار روز آخر عادت ماهیانه و در زمانی که حتما قبلا معاینه شدید و عفونت رحمی ندارید به رادیولوژی مراجعه کنید و در آنجا ابتدا داخل رحم تزریق ماده حاجب صورت می گیرد که به اصطلاح ماده رنگی گفته می شود.داخل رحم پخش شده و موقع عکس گرفتن حدود رحم و باز بودن لوله ها مشخص می شود.این کار کمی دردناک است و بهتر است قبل از مراجعه حتما یک ساعت قبل قرص مسکن مثل بروفن استفاده کنید.

70- علت بروز حاملگی پوچ چیست؟بارور شدن یک تخمک ناسالم توسط اسپرمی است که در این تخم اسپرم تکثیر می شود،اما بافت تخمک در این روند دخالت نمی کند و در نتیجه این که به جای تشکیل جنین،تنها بافت جفتی آن هم به شکل غیرطبیعی ایجاد می شود.این بیماری می تواند به دنبال سقط هم رخ دهد.برای همین بافتهای حاصل از سقط را به آزمایشگاه پاتولوژی می فرستیم که از این نظر بررسی شوند.بهترین زمان برای باردار شدن روز تخمک گذاری و 2روز قبل از آن است.

71- سه علامت مشخص برای دردهای واقعی زایمان وجود دارد این علامتها چگونه هستند؟ممکن است یکی از آنها و یا هر سه آن را تجربه کنید:1- انقباضات منظم رحمی،آنها معمولا هر 5 دقیقه بروز می کنند و از 45ثانیه تا 65 ثانیه نیز دوام دارد.با گذاشتن دست بر روی شکم  می توان انقباضات را لمس کرد و البته احساس آنها 2- نشانه خونی 3- پاره شدن کیسه آب

72- مصرف متفورمین در دوران شیردهی و بارداری چگونه است؟متفورمین در شیر ترشح نمی شود اما هنوز بی خطر بودن آن برای نوزادان مادران شیرده ثابت نشده است.متفورمین در بارداری و شیردهی باید تجویز متخصص باشد.

73- مصرف متفورمین باعث افت قندخون می شود؟افت قندخون با مصرف این دارو در موارد بسیار نادر گزارش شده است اما احتمال بروز آن صفر نیست معمولا افرادی که دچار بیماری های کلیوی،کبدی و قلبی هستند با خوردن متفورمین دچار عارضه افت قندخون می شوند.

74- چه زمان از سیکل قاعدگی بهترین زمان است برای اندازه گیری فولیکول؟برای اندازه ی فولیکول معمولا دوبار در دوره ماهانه- روز سوم سیکل و روز 12-14 تخمدان سونوگرافی می شود تا سرعت رشد فولیکول،وجود کیست،اندازه ی مناسب آن بررسی شود.این سونو معمولا در روز سوم سیکل ماهانه که خونریزی معمولا در جریان است انجام می شود.

75- آب منی در دوران بارداری مضر نیست؟ در صورتی که خانم سابقه زایمان زودرس داشته باشد توصیه می شود در نزدیکی ارگاسم(ارضا) صورت نگیرد،چنین حالتی در زن باعث ایجاد انقباضات جزیی در رحم می شود از آنجایی که مایع منی حاوی پروستاگلاندین است باعث تحریک انقباضات رحمی می شود توصیه می شود این مایع در واژن ریخته نشود.

76-  آیا مصرف گلاب در بارداری هیچ مشکلی ندارد؟هیچ مشکلی ندارد

77- آیا واریکوسل ربطی به انزال زودرس دارد؟خیر

78- کیست هموراژیک چیست؟ کیست هموراژیک تخمدان بر اثر پارگی رگ دیواره کیست تخمدان و بروز خونریزی داخل کیست رخ می دهد و چنانچه سایز آن کوچکتر از 80میلی متر باشد احتیاج به درمان جراحی ندارد و معمولا در عرض 3ماه خودبه خود کوچک و یا رفع می شود.جهت درمان درد ناشی از آن می توانید از مسکن نظیر ژلوفن و یا استامینوفن استفاده نمایید.سونوگرافی مجدد 3ماه بعد توصیه می شود.

88- درد زیر شکم بعد از نزدیکی در خانمها به چه دلیل است؟ اگر درد به صورت لحظه ای بود و همیشگی نبود نیاز به نگرانی نیست اما اگر درد بعد از هر دفعه نزدیکی اتفاق افتاد،در صورت بروز درد ناحیه لگن حین نزدیکی و یا پس از آن،شرح حال کامل،معاینه دقیق و انجام سونوگرافی و آزمایش خون در صورت لزوم ضروری است.از دلایل احتمالی آن می توان به عفونتهای واژن و دهانه رحم،بزرگی رحم به علت فیبروم یا کیست تخمدان یا آندومتریوز اشاره نمود،اما در مواردی نیز تنها علت آن خشکی واژن حین نزدیکی و انقباض های طبیعی رحم حین نزدیکی و پس از آن اتفاق می افتد.

89-  آیا مصرف فولیک اسید در مردان نیاز است؟ کیفیت و شکل اسپرم و توانایی باروری را در مردان افزایش می دهد.

90- بارداری بعد از کورتاژ چه زمان؟ حداقل2-3ماه بعد از سقط بارداری صورت گیرد.

91- دلیل تاخیر در قاعدگی با توجه به منفی بودن آزمایش بارداری چیست؟ نامنظمی قاعدگی علل متعددی دارد که شایعترین آن تخمدان پلی کیستیک و یا اصطلاحا تنبلی تخمدان است.اختلالات تیروئید و ترشح بالای پرولاکتین نیز از دیگر علل است. در مواردی نیز به علت استرس،آب و هوا در مسافرت و یا تغییر وزن احتمال قطع پریود و یا بی نظمی آن وجود دارد.

92- غربالگری دیابت حاملگی(GDM) چگونه است؟به منظور غربالگری دیابت بارداری آزمون تحمل گلوکز خوراکی 2ساعته با مصرف 75گرم گلوکز درخواست می گردد.نتیجه و تفسیر به شرح زیر است:1- قندخون ناشتا 92>    2- قندخون 1ساعت بعد از مصرف گلوکز180>     3- قندخون 2ساعت بعد از مصرف گلوکز 153> . در صورتی که حداقل یکی از نتایج آزمایش قندخون غیر طبیعی باشد، تشخیص دیابت بارداری مطرح است.

93- زمان بندی آمیزش برای بارداری؟ برای حامله شدن زمان بندی دقیق بسیار اهمیت دارد.اسپرم می تواند 2تا3روز زنده بماند،اما تخمک فقط 12 تا 24 ساعت زنده خواهد ماند. برای افزایش احتمال حامله شدن،باید در حوالی زمان تخمک گذاری،بیشتر از یک بار آمیزش داشته باشید.بهترین زمان نزدیکی یک روز قبل از تخمک گذاری،روز تخمک گذاری و یک روز بعد از آن است. چیزی که متخصصین توصیه می کنند،2تا3 بار نزدیکی در هفته برای باروری لازم است.

94- فولیکول غالب چیست؟ در ابتدای هر سیکل قاعدگی یکی از تخمک های موجود در تخمدان زن شروع به بزرگتر شدن می کند و تا نیمه های دوره به حداکثر بلوغ خود می رسد که به این فولیکول ها،فولیکول غالب می گویند.

95-  مصرف کپسول زینک پلاس برای چیست؟ 1- پیشگیری از ریزش مو 2- تقویت سیستم ایمنی بدن 3- مناسب برای سلامت پوست،مو و ناخن 4- تقویت رشد جسمی و ذهنی در سنین رشد

96- سونوگرافی برای ارزیابی فولیکول چگونه است؟ سونوواژینال دقیق تر است،برای سونو واژینال باید مثانه خالی باشد.

97- وزن جنین در هفته 30 چه اندازه است؟ به صورت طبیعی 1400 گرم است.

98-  توضیحی درباره رابطه جنسی از راه مقعد؟ یکی از دلایلی که مرد را به سوی نزدیکی از پشت می کشاند،عدم موفقیت مرد در ارگاسم رساندن همسرشان می باشد.از نظر پزشکی احتمال ابتلاء به بسیاری از عفونتها و بیماری ها برای زن و مرد و به خصوص زن با رابطه جنسی از مقعد وجود دارد. حلقه خروجی جدار مقعد به دلیل اینکه مانند واژن قابلیت ارتجاعی و انعطاف پذیری لازم برای نزدیکی و حرکت رفت و برگشت پنیس را ندارد،در نتیجه احتمال خراش برداشتن و خونریزی آن بسیار بالا می باشد. این خراش ها و بریدگی ها اغلب در بافت و بسیار ریز می باشند و معمولا با چشم دیده نمی شود.رابطه جنسی مقعدی کاملا غیرطبیعی است. عضلات اسفنگتر اطراف مقعد که کارکرد آنها بستن مجرا می باشد به گونه ای شکل گرفته اند که در اثر ورود آلت و با فشاری که مرد با آلت خود به مقعد می آورد بنا به طبیعت خود منقبض می گردند تا از ورود جلوگیری کنند،این عمل کاملا غیرارادی می باشد و موجب ایجاد زخم های بسیار ریز در دیواره داخلی می گردد حتی اگر این کار به آرامی صورت گیرد یا از مواد روان کننده استفاده شود.این زخم ها اگر بسیار ریز بوده ولی شاهراه فوق العاده بزرگی برای ورود باکتری ها و ویروس های خطرناک به داخل جریان خون می باشند.این میکروبها می توانند بیماری های مقاربتی مثل ایدز و انواع عفونتهای دستگاه گوارشی عفونتهای روده ای را ایجاد کنند. رابطه جنسی مقعدی می تواند موجب آسیب های فیزیکی مانند باد شکم،بواسیر،شقاق مقعدی،بی اختیاری مدفوعی و نظایر آن گردد. در ضمن می تواند باعث پارگی رکتوم گردد. که در این صورت نیاز به عمل جراحی می باشد.

99- میزان مصرف اسیدفولیک در مردان چقدر است؟و از چه زمان باید مصرف آن شروع شود؟ میزانش در مردان 1میلی گرم است،زمان مصرف آن از 2 یا 3ماه قبل از اقدام به باردار شدن همسر است.

100- تب خال در دوران بارداری؟ تبخال لب مشکلی برای جنین ایجاد نمی کند ولی مصرف آسیکلوویر در زنان باردار توصیه نمی شود.چون خطرات نوع خوراکی و تزریقی دارو برای زنان باردار شناخته شده نیست.مصرف آن در دوران شیردهی،چون دارو در شیرمادر ترشح می شود و خطرات و اثرات منفی آن بر روی بچه ثابت نشده است بهتر است مصرف نشود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


برچسب‌ها:

تاريخ : جمعه 4 / 6 / 1394برچسب:, | 17:25 | نویسنده : nadya |

لطفا از دیگر مطالب نیز دیدن فرمایید
.: Weblog Themes By SlideTheme :.


  • مهر پزشک